tag:blogger.com,1999:blog-17213717696810432652023-06-20T21:52:42.373-07:00NILAI DAN ETIKA DALAM PERKHIDMATAN AWAMMuhammad-SMTSPPPhttp://www.blogger.com/profile/09067814467451011011noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1721371769681043265.post-87575004358844072852007-11-21T05:51:00.001-08:002007-11-21T05:58:48.487-08:00NILAI DAN ETIKA DALAM PERKHIDMATAN AWAMOBJEKTIF KURSUS:<br />DI AKHIR KURSUS INI PESERTA-PESERTA AKAN DAPAT:<br />i) Meningkatkan kefahaman mengenai nilai dan etika terutamanya berkaitan dengan Perkhidmatan Awam<br />ii) Menghayati Nilai dan Etika dari perspektif individu dan organisasi,<br /><br />iii) Membentuk penjawat awam yang bermoral dan beretika tinggi.<br /><br /><br />KANDUNGAN KURSUS<br /><br /><br />I)DEFINISI NILAI<br />II)DEFINISI ETIKA<br />III)KONSEP ETIKA KERJA<br />IV)TERAS PERKHIDMATAN<br />V)LANGKAH-LANGKAH MENINGKATKAN NILAI DAN ETIKA PERKHIDMATAN AWAM<br />VI)NILAI UTAMA DALAM PERKHIDMATAN AWAM<br />VII)NILAI MURNI DALAM ISLAM<br />VIII)TONGGAK 12<br /><br /><br /><br />DEFINISI NILAI<br /><br />Nilai adalah ditakrifkan sebagai kepercayaan yang mendorong seseorang atau institusi untuk bertindak mengikut pemilihan yang berasaskan nilai-nilai utama masyarakat.<br />Mengikut kajian sejarah, ilmu, kebijaksanaan, keadilan dan iktidal ( temperance ) merupakan nilai-nilai utama masyarakat.<br />( Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan Awam INTAN,1991 )<br /><br /><br /><br />DEFINISI ETIKA<br />Etika bermaksud tanggungjawab dan akibat tingkah laku seseorang atau profesion terhadap masyarakat. Seseorang anggota perkhidmatan awam berkewajipan memahami tanggungjawab terhadap peranan dan perilaku seseorang pekerja dalam kerajaan.<br /><br />( Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan<br />Awam-INTAN, 1991 )<br /><br /><br />DEFINISI ETIKA<br />Etika merupakan prinsip moral atau nilai akhlak atau tingkah laku yang menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu kumpulan. Prinsip moral dan kesedaran akhlak ini tidak boleh dicapai oleh seseorang tanpa menjalin perhubungan sosial dengan orang lain.<br /> <br /> ( Shukri Ahmad & Razali Mat Zin,<br />2001-Adab & Etika Kerja dalam Organisasi )<br /><br /><span style="color:#000066;"><strong>TERAS PERKHIDMATAN AWAM</strong></span><br /><br /> 1 . BERAZAM MENINGGIKAN MUTU PERKHIDMATAN AWAM<br /> 2 . BEKERJA DENGAN PENUH TANGGUNGJAWAB<br /> 3 . BERUSAHA MENGIKIS SIKAP MEMENTINGKAN DIRI<br /> 4 . BERKHIDMAT DENGAN PENUH MUHIBAH DAN KEMESRAAN<br /> 5 . BEKERJA KE ARAH MEMAJUKAN PEMIKIRAN RAKYAT DAN PEMBANGUNAN<br /> NEGARA<br /> 6 . BEKERJASAMA DALAM MEMBENTERAS KELEMAHAN DAN MUSUH NEGARA<br /> 7 . BERPEGANG TEGUH KEPADA AJARAN AGAMA<br /><br />LANGKAH-LANGKAH MENINGKATKAN NILAI DAN ETIKA DALAM PERKHIDMATAN AWAM<br /> I) Panduan Perkhidmatan Cemerlang<br /> ( 1979)<br /> II) Penggunaan Kad Perakam Waktu<br /> III) Kempen Bersih, Cekap dan Amanah <br /> (1982)<br /> IV) Dasar Pandang Ke Timur<br /> V) Peggunaan Tanda Nama <br /> VI) Kepimpinan Melalui Teladan<br /> VII) Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam <br /> Dalam Pentadbiran Awam<br />VIII) Tonggak Dua Belas<br /> X) Citra Karya (Rukun Negara, Perintah Am,<br />Arahan Perbendaharaan, PKPA.)<br /><br /><br />NILAI DAN ETIKA DALAM<br />PERKHIDMATAN AWAM<br />NILAI-NILAI PERIBADI ASAS<br /><br /><br />•TAAT SETIA<br />•AMANAH<br />•BERTANGGUNGJAWAB<br />•IKHLAS<br />•DEDIKASI / TEKUN<br />•BERDISIPLIN <br /><br /><br /><span style="font-family:times new roman;color:#009900;"><strong>NILAI-NILAI ISLAM<br /></strong></span><br />AMANAH<br />TANGGUNGJAWAB<br />IKHLAS<br />DEDIKASI<br />SEDERHANA<br />TEKUN<br />BERSIH<br />BERDISIPLIN<br />BEKERJASAMA<br />BERBUDI MULIA<br />BERSYUKUR<br />" PEMIKIRAN,TINDAKAN DAN PERILAKU ANGGOTA-ANGGOTA PERKHIDMATAN AWAM BERASASKAN KEPADA NILAI-NILAI DAN ETIKA PERKHIDMATAN AWAM"<br /><br /><br />TONGGAK 12<br /><br />• sebuah buku yang menjelaskan 12 peringatan penting kepada semua penjawat awam<br />•Tan Sri Dato’Seri Ahmad Sarji bin Abdul Hamid, 1992.Muhammad-SMTSPPPhttp://www.blogger.com/profile/09067814467451011011noreply@blogger.com0